Noen harde uker på Svalbard.

Bilder i serien gjengitt etter tillatelse av Gerd Hønningstad. Takk til henne. Gerd er datter til løytnant Hønningstad som var lege under Operasjon Fritham.

En ishavskipper beretter! Fra skipper Ingvard Johanessen’s notatbok.

Min farfar Gjærløv Kristian Larsen Bruvoll

Her kan du lese hva en ishavsskipper skriver etter at han har mistet sin skute og fått flere av mannskapet såret under «Operasjon Fritham». Han skriver ikke mer enn det som er nødvendig, og tilsynelatende virker han meget rolig. Jeg har lett meget lenge etter notater som jeg hele tiden har forstått at «Snusen», som han ble kalt av sine folk, måtte ha skrevet ned en plass. Jeg vet ikke dette sikkert, men jeg regner med at skuta sin skipsdagbok forsvant med «Selis». Jeg har vært en god del på reketråling i Isfjorden og Grønfjorden, og når jeg leser denne dagboken, er det liksom jeg er til stede der oppe disse dagene i mai og juni. Ser for meg de sårede som ligger på hospitalet når bombene faller rundt dem og selv om den som treffer huset de ligger i ikke eksploderer, måtte det ha vært noen svært nervepirrende sekunder når de hører suset av bomben og venter på en stor eksplosjon som aldri kom. Lyden av en granat eller en bombe som nærmer seg fort, glemmer en aldri. Det kan jeg selv skrive under på. Men disse karene var hardbarkede karer etter 2 år med torpederinger og kanskje umenneskelige opplevelser. Min bestefar ble altså sendt sammen med andre sårede ned til Skottland, og kom ikke hjem til Norge før i 1945. Hva han presist gjorde der vet jeg ikke så meget om, men jeg skal med tid og stunder finne ut av det.

Jeg vil rette en stor takk til Svalbard Museum og konservator Herdis Lien som lot meg få tilgang til denne notatboken. Orginalen av boka er i deres eie.

Også Terje Jakobsen, Tromsø, som var reder og skipper på M/S "Torson", den siste snurperen jeg var styrmann på, vil jeg takke for at han satte meg i kontakt med etterslekta til "Snusen". Jeg var så heldig å få ha hans far, Torgils, med om bord på "Torson" på en loddetur. Jeg må vel innrømme i dag at jeg kanskje gikk forbi noen "småtopper" for å kunne få høre Torgils sine ishavshistorier ferdig før kasting. Men vi fikk last den turen også. Og han Per Olsen på HøytrykksVakta, Tromsø satte meg i kontakt med Straumsbukta. Takk til deg.

Sist men ikke minst vil jeg få si tusen takk til Ingvard Johanessen’s tre "bestefarunger" for deres velvilje da jeg ba dem om tillatelse til å få gjengi dette. Eva, Sissel Helene og Steinar, dere har sagt ja til noe som kanskje mange av etterslekta til de mennene som var med der oppe i 1942, har lurt på i over 70 år.

Bjørkebakken 5. mars 2013, John Bruvoll

"Selis" av Tromsø

Her er beregnet seilingsrute for "Selis" fra Akureyri på Island til Isfjorden på Svalbard.

Tirsdag den 12-5:

Ca kl 0700 observeres et fly, det forsvant i sydlig retning. Vi befant oss da i VNV retning av Bert Eiland. (Bear Island mener nok han med dette. JohnB)

Onsdag den 13-5.

Ca kl 0800. Får iskanten ca 60 n.mil V.S.V av Isefjorden, isbeltet ca 40 n.mil bredt, kommer ind til Grønfjorden ca kl 2200. Ingen fly sett i dag.

Torsdag den 14-5.

Kl 2215 kom fire tyske bombefly, vi blev ganske snart truffet av brannbomber så vi måtte springe på isen og søke dekning så godt vi kunne. Ca kl 2315 forsvant siste fly. Efter samling av folkene efter vidste det sig at alle av besetningen om bord var i live, men fire mann var såret.

Fredag den 15-5

Ordner opp så godt vi kan og forsøker å få i stand litt mat.

Lørdag den 16-5

Ligger på samme sted, ordner opp enkelte rûm som vi kan varme opp. For øvrigt alt o.k. 2 ganger fly.

Søndag den 17-5

Er på samme sted, er ute på isen for å se om vi kan få i ferskt kjøtt men får intet. Et fly over platsen.

Mandag den 18-5

Er på samme sted, det blåser S.V. frisk bris, med sne. Det har vært roligt hele dagen.

Tirsdag den 19-5

Er på samme sted. Er ute på isen og får fatt i tre ringsel.

Onsdag den 20-5

Er på samme sted. Er ute på isen og jakter. Skyter en rein og to ringsel.

Torsdag den 21-5

Er på samme sted. Det er i dag mildt veir. Er ikke ute å jakter, hører et fly.

Fredag den 22-5

Er på samme sted. Er ute på isen og skyter en ringsel. Ser et fly om morgenen.

Lørdag den 23-5

Er på samme sted. Er ute på isen og skyter 7 ringsel. Så et fly i morges.

Søndag den 24-5

Er på samme sted. Jeg er ute i terrenget og ser efter rein, kan intet finne. Har et fly over pladsen i morges.

Mandag den 25-5

Er på samme sted. Havde et fly i morges som kastet brandbomber og satte fyr på et stort murhus, stillingene begynder at blive knust. Wilhelm Jensen gikk til Svea gruben 25/5.

Tirsdag den 26-5

Er på samme sted. Hadde i natt et engelsk fly over pladsen. Fikk sendt beskjed om stillingen. Kl 0430, hadde et fly som kastet mindst 4 sprengbomber mot huset som vi har til hospital. En bombe traff huset, men ingen av dem eksploderte, vi arbeider hele dagen for at få i stand et sikkert rom for de syke, en del folk går til Braganza bay.

Onsdag den 27-5

Er på samme sted. Vi plaserer proviant på ildsikre steder. Hadde i morges et fly som bombet nokså meget. 2 beboelseshus brant opp.

Torsdag den 28-5

Er på samme sted. Vi ordner op et nyt oppholdsted for at sove i samt lager til et kjøkken i tilfelle det vi har skal blive truffet. Hadde et fly i morges som bombet meget, men anrettet ikke noget nevneverdig skade.

Fredag den 29-5

Er på samme sted. Kl 0500 er et tysk bombefly og bomber stedet, men gjør ingen nevneverdig skade. Kl 0600 kommer et Engelsk fly som kaster ned en del proviant og lignende. Arbeider med diverse, setter op en komfyr i et shelter.

Lørdag den 30-5

Er på samme sted. Hadde et tysk fly i morges over stedet, men det kastet ikke bomber. Det er en strålende fin dag, stuer vekk forskjellige ting.

Søndag den 31-5

Er på samme sted. I morges hadde vi et tysk bombefly som bombet en del, vi trekker en robåt ut til Cap Heer. Forøvrigt alt vel.

Mandag den 1-6

Er på samme sted. Kl 0530, hadde et fly over stedet men det gjorde ingen ting. Kl 0930 snestorm. Vi tager de sårede ut til Cap Heer da vi venter et Engelsk fly. Kl 1300 er vi tilbake med de sårede.

Tirsdag den 2-6

Er på samme sted. I morges i 0600-tiden var et fly over pladsen. Ingen bombing eller skyting. Jeg er en liten tur ute på isen og skyter 4 ringsel. Arbeider med litt personlig utstyr.

Onsdag den 3-6

Er på samme sted. Kl 0600, så et fly som gikk ind til Advent bay og kom ut Isefjorden 20 minutter senere. Ingen fly over pladsen her i dag.

Torsdag den 4-6

Er på samme sted. Kl 0545, hadde et fly over stedet, ingen bombing eller skyting. Forøvrigt alt vel.

Tirsdag den 5-6

Er på samme sted. Jeg går en tur ind til bunden av Grønfjorden for at se om jeg kan finne motorbåten, men ingen ting at finne. Alt er sprengt i stykker.

Onsdag den 6-6

Er på samme sted. Kl 0530, hørte et fly ute på Isefjorden, men kunne ikke se det. Kl 1800 kom er Engelsk fly. Det gikk ned ute ved Cap Heer. Vi rodde de sårede ut over. De blev bringt om bord og taget med til Scottland. Blandt de sårede var Gjerløv Larsen Bruvoll og Håkon Samūelsen.

Søndag den 7-6

Er på samme sted. Kl 0545, et fly over stedet, ingen bombing eller skyting. Forøvrigt alt som vanlig.

Mandag den 8-6

Er på samme sted. I morges var et fly over stedet i kl 0600 tiden, det skyter to salver. Jeg er en tur ind i Grønfjorden på vestsiden av fjorden. Alt O.K.

Tirsdag den 9-6

Er på samme sted. Ingen fly over pladsen. Det er fint veir. Jeg er inne på Finnes og mokker opp en fangstbåt som vi tenkt at drage ut til Barentsburg. Forøvrigt alt O.K.

Onsdag den 10-6

Er på samme sted. Kl 06 er et fly over pladsen. Ingen bombing eller skyting. Vi er ind på Finnes og trekker ut over en fangstbåt. Alt O.K.

Torsdag den 11-6

Er på samme sted. Kl 0540 et fly over pladsen. Ingen bombing eller skyting, vi arbeider med at få fangstbåten i orden.

Fredag den 12-6

Er på samme sted. Kl 0540 et fly over pladsen, ingen skyting eller bombing. Jeg ordner op fangst båten og får den klar for start. Forøvrigt alt O.K.

Lørdag den 13-6

Kl 1040 ror vi fra Barentsburg over til Festningen og videre over til Alkhornet og ut til Daumansøyra hvor vi kommer kl 2330. Kl hørte et fly som gik ind Isefjorden men kunne ikke se det. Finner ca 200 egg.

Sondag den 14-6

Ligger å kjeller på Daumannsøya fra kl 0200 til 0830. Da ror vi nord gjennom Forlandsundet. Kl 1500 begyndes for hjemturen. Vi har ca 800 egg og 15 fugler. Kl 0515 hørtes et fly som gikk ind Isfjorden men kunne ikke høre at det gikk ut. Kl 2115 kom et fly og gik over Barentsburg i ca 1 time. Kl 2230 returnerte flyet. Vi fortsetter at ro til Alkhornet hvor vi skal overnatte i en hytte. Alt O.K.

Mandag den 15-6

Kl 0100 er man i Alkhornet. Vi leter plads for at take båten på land da det er dårlig med landingsplads. Kl 0300 er alt i orden og vi går til køis. Kl 1345 reiser fra Alkhornet til Barentsburg hvor vi ankom ca kl 1700. Kl 1730 kom løytnant Lund fra Kap Laila i en robåt. Den 14-6 hadde et engelsk fly vert her og taget med 3 mand til Schottland. Forøvrigt alt O.K.

Tirsdag den 16-6

Er på samme sted. Vi ordner op forskjellige ting. Løytnant Lund ror til Kap Laila. Hørte intet fly over pladsen i dag. Alt O.K.

Onsdag den 17-6

Er på samme sted. I ca 0500 tiden hørtes et fly over pladsen. Vi ordner oss opp for en ny tur over til nordsiden av Isefjorden. Forøvrigt alt O.K.

Torsdag den 18-6

Er på samme sted, det er frisk NØ bris med sne-slud. Kl 0445 hørtes et fly på fjorden. Ut på kveld løier vinden av og kl. 2030 starter jeg på en ny egg og jakt tur. Kl 2400, kommer til en holme rett ind for Alkhornet som er bra med fugl på, men kommer ikke i land for dønning, vi beslute at take op i hyttene på Alkhornet og hvile. Alt O.K.

Fredag den 19-6

SV vind med regn og sludd så vi må holde oss inne, kl 1700 løier vinden vi ror til fugleholmen vor vi får ca 400 egg derefter ind til bunnen av fjorden, her fanget vi 1 ringsel, alt o.k.

Lørdag den 20-6

Kl 0445 hørtes et fly som gikk ind Isefjorden. Kl 1220 ror vi fra Alkhornet og til Cap Bohman, vi finner ca 100 egg, isen ligger om kring holmene. Kl 2220 er alt i orden, båten er satt opp på isen og alt bringt til hytta.

Søndag den 21-6

Ligger på Cap Bohman, det er n.v. lig frisk bris med sne slud. Kl 0500 hørtes et fly som gik mot Advent bay, ca 15 minutter efter hørtes det gå ut over. Kl 1700 går vi ut i terrenget og ser oss om. Kl 2100 er vi tilbake i hytta, ser intet av betydning, alt O.K.

Mandag den 22-6

Ligger på Cap Bohman, det er frisk bris til liten kuling fra vest med snesludd, vi er en tur på holmene og ser om fuglene har lagt egg, finner 11 stykker men tager dem ikke enda, hørte intet fly i dag, alt O.K.

Tirsdag den 23-6

Ligger på same sted, det er frisk vestlig bris på sund, er en tur på snadde jakt men får intet, har verken sett eller hørt fly i dag, alt O.K.

Onsdag den 24-6

Ligger på Cap Bohman, det er frisk vestlig bris, var tenkt at reise herfra i middagstiden men fikk ikke ut båten, får driv is, utover kvelden avtager vinden og kl 2330 drar vi fra hytta på Cap Bohman, har verken sett eller hørt noget til fly i dag.

Torsdag den 25-6

Er ute på Roksene og plukker egg. Kl 0445 går et fly ind til Advent bay og 0510 går flyet ut igjen, forsøker at gå sakte litt sørut, snadden er meget sky, kl 1300 er man i hytta ved Alkhornet, vi får oss mat og går til hvile, har funnet ca 1100 egg og har fått en storkobbe, alt O.K.

Fredag den 26-6

Kl 0200 ror vi ind til bunnen av fjorden ved Alkhornet, vi får en snadd, kl 0530 hører vi et fly som går ind Isefjorden og kl 0600 kommer det utover og forsvinner, vi tager om bord sakene vorres og skal reise hjem i kl 0700 tiden men det blåser op fra vest så vi beslute at vente bedre ver. Ligger i hytta hele dagen, tager båten på land ved høivand i kl ca 1200, forøvrigt alt O.K.

Lørdag den 27-6

Ligger på Alkhornet i hytta som står her, ca kl 1100 ser og hører vi et fly som går ut Isefjorden, det er liten s.v kuling med snesludde, ca kl 2400 løier vinden, vi ror en tur til bunnen av fjorden her. Alt O.K.

Søndag den 28-6

Kl ca 0400 kommer tilbake til hytta, kl 0540 kom et fly ut Isefjorden, var en tur ind over grønfjorden og gik senere vestover havet. Kl 0650 ror vi fra hytta og kl 0930 er vi i Barentsburg hvor alt er O.K.

Mandag den 29-6

Er i Barents om morgenen og på fmd er det i ca kl 0600 hørtes et fly, men det kunne ikke sees, mandskab er i arbeidet med diversse for modtakelse av skib som ventes, forøvrigt alt O.K.

Tirsdag den 30-6

Arbeider med diverse ting for å være klar og take i mot skibene og troppene som kommer, forøvrigt alt O.K. Kl 0440 gik et fly ind Isefjorden og et kom ut kl ca 0600, kl 1540 gik et fly ut Isefjorden i nokså stor høide.

Onsdag den 1-7

E på samme sted, på fmd tager vi en flåte på sjøen da vi venter anløp av skib kl 1300 i dag på emd, regn og tåke, ingen skib kommer inn ca kl 0415 hørtes et fly ute på Isefjorden forøvrigt alt O.K.

Torsdag den 2-7

Er i Barentsburg, ca kl hørtes et fly over Isefjorden var ikke over pladsen hos oss, kl 1230 kom en Engelsk Krydser og Destroyer ind til Barentsburg, ca kl 1600 gik vi om bord i Krydseren følgende fra Selis

I. Johannessen

A. Hansen

S. Walderhaug

K. Sandtrøen

Følgende av besetningen på Selis er igjen i Bragansa bay

2den styrmand  A. Johnsrud

Assistent W. Jensen

Kl 1900 gik skibene ut fra Barentsburg og videre til sjøds-

Tirsdag den 7-7

Kl 1800 ankom vi til Schaba Floo.

Onsdag den 8-7

Kl 1300, reiste fra krydseren Manchester og tok ferge over til Schottland og videre med train.

Torsdag den 9-7

Kom til Glasgow kl 0800 og ankom til den norske kampen i Dumbarton ca. kl 1130 hvor vi blev internert foreløbig. Alt O.K.

Tirsdag den 11-8

Får jeg ordre om å reise til Island, jeg bliver kjørt til Dumbarton hvor jeg henter en sextant og en sekk med klær, jeg ligger om natten i Dumbarton.

Onsdag den 12-8

Kl 0830 får jeg bil og kjører til Princes peer i Greenock hvor jeg skal være kl 1000 fmd, er om bord i båten hele dagen.

Her slutter dagboka hans. Jeg har som sagt skrevet den ned slik som Ingvard Johanessen har skrevet den. Noen få plasser har jeg satt inn et komma for å få den «litt mer oversiktig». Ellers er den skrevet av så nøyaktig som det lar seg gjøre. Han har brukt noen utrykk som jeg vil prøve å forklare litt for at vi skal forstå litt bedre.